“Ik ben boos!” Gilt mijn zoon van 8. “Nee, niet boos, ik ben woedend!” Ik kijk hem aan zeg hem dat ik zie dat hij heel boos is. Ik vraag hem of ik kan helpen, waarop hij antwoord dat hij dat niet weet. Dan toon ik hem de emotiekaartjes van Villa Wijs. Deze kent hij maar al te goed, papa heeft ze getekend en hij heeft ze zelf mogen ‘keuren’. Ik vraag hem het kaartje te pakken met de emotie die past bij het gevoel dat hij nu heeft. Hij kiest het kaartje met stoom uit de oren (woede) en een kaartje met de emotie angst. Dan vraag ik hem aan te wijzen waar hij dit gevoel voelt. Hij gebruikt hierbij het Villa Wijs emotiebord. Hierop staat de afbeelding van Villa Wijs, het huis wat ik vergelijk met ons lichaam.

Hij plaatst twee kaartjes in de lucht (angst en woede), twee dezelfde kaartjes op de Piekerzolder (hoofd) en een woede kaartje op de beneden verdieping (buik). De woede voelt hij in zijn buik en in zijn hoofd. Als ik vraag waarom het kaartje angst erbij hangt krijg ik als antwoord dat hij boos is omdat hij iets heel spannend vindt. Het kaartje hangt op de Piekerzolder omdat zijn hoofd het erger maakt dan het is. Omdat hij letterlijk uit zijn vel is gesprongen van woede, plaatste hij ook twee kaartjes in de lucht.

Dit is een voorbeeld uit mijn eigen thuissituatie, naar aanleiding van een boze bui van mijn zoon. Door er samen over te praten kan ik mezelf beter verplaatsen in zijn situatie en ontstaat er meer begrip. Ik maak hem er van bewust dat dit gevoel er mag zijn en dat het gevoeld mag worden.

Onlangs had ik het met de Villa Wijsneuzen over emoties. Tijdens de Villa Wijs training onderzoek ik samen met de kinderen wat je bij deze emoties kunt ervaren. We ontdekken waar in ons lichaam we deze emoties kunnen voelen en wat gedachten (positief en negatief), daarbij kunnen doen. Zodra er ‘het denken’ bij komt kijken, kan dit denken er voor zorgen dat je niet langer ‘voelt’. Je gaat bij het gevoel vandaan, je vlucht. In de meeste gevallen vlucht je naar je ‘piekerzolder’, je hoofd. Soms ontvlucht je zelfs je hele lichaam, waardoor je niet langer ‘thuis’ bent. Wanneer je gevoelens niet toelaat, er steeds voor op de vlucht slaat, verlies je de keuzevrijheid om anders te reageren. Maar is de functie van een gevoel niet juist om gevoeld te worden?

In de les viel het mij op dat eigenlijk alle Wijsneuzen wel weten wat emoties zijn. Ze kunnen de emoties ook goed uitbeelden en aangeven wat ze bij een bepaalde emotie voelen. De meesten konden zelfs al aangeven waar in hun lichaam ze dit dan voelen. Toen we bij het werkblad aankwamen waarbij ze drie dingen mochten opschrijven waarvan ze bijvoorbeeld blij of boos worden, bleek dat best moeilijk te zijn. Kortom ze zijn zich er niet van bewust. Daar kun je als ouder een grote rol in spelen.

  • Benoem de emotie; “Ik zie dat je heel verdrietig bent.” Op die manier geef je aan dat de emotie er mag zijn en gevoeld mag worden. Een emotie wegstoppen of negeren, zorgt er voor dat er niet gevoeld wordt en resulteert in nog heftigere emoties. Door hen te leren bij hun gevoel te blijven, in contact met zichzelf, zal dat hen ook later in hun leven een voordeel opleveren.
  • Stel je kind vragen op het moment dat hij/zij een heftige emotie ervaart. Vraag wat ze nodig hebben. Soms is dat een knuffel, maar misschien wil je kind op dit moment wel juist even met rust gelaten worden. Voel bij je jezelf, kijk en luister naar je kind, maar voorkom dat je je eigen gevoelens/behoeften projecteert op je kind.
  • Soms kunnen de heftige emoties van onze kinderen een pijnlijk plekje in onszelf raken. Kijk dan eens in die spiegel die je kind je aanreikt en onderzoek wat het is dat je zo raakt. Door eerlijk naar jezelf en je onverwerkte gevoelens te kijken zal je ontdekken dat het steeds makkelijker wordt om met de gevoelens van je kind om te gaan.
  • Wanneer je kind heftige emoties ervaart, of wanneer hij/zij energieën of gevoelens die hij/zij gedurende de dag van andere heeft opgepikt niet kwijt kan, is het goed je kind een douche of bad te geven. Het heerlijke warme water voelt ontspannen en spoelt zo alle negatieve gevoelens en energieën weg. Een extra tip hierbij is, trek schone kleding aan. Ook in kleding kunnen gevoelens en energieën blijven hangen.

 

 

Afgelopen training heb ik met de kinderen intuïtief getekend. Hierbij is het resultaat van de gemaakte tekening niet belangrijk. (hoewel er soms prachtige kunstwerken uit voortkomen) De kinderen leren op die manier intuïtief hun gevoel uit te drukken in kleuren, materialen en vormen. Intuïtief tekenen brengt rust in denken, emoties en gevoelens.

Probeer het maar eens uit, gezellig samen met je kind!

 
Wil je graag meer informatie betreft de Villa Wijs training, kijk dan op Villa Wijs. In januari gaat er weer een nieuwe training van start!

Veel Villa Wijsheid,

Esther

© 2015 Door Esther-Villa Wijs methode

Esther van Bijnen is eigenaar van 'Door Esther'. Zij is energetisch coach, docent dans en ervaringsdeskundige op het gebied van hoogsensitiviteit en nieuwetijdskinderen. Met behulp van de door haar ontwikkelde methode 'Villa Wijs', helpt zij kinderen en volwassenen thuis te komen in zichzelf. Haar kinderen zijn haar belangrijkste en grootste drijfveer. Zij waren het die haar een kijkje lieten nemen in de wereld van hoogsensitiviteit en nieuwetijdskinderen. Wil je graag op de hoogte blijven van 'Door Esther', schrijf je dan in voor de nieuwsbrief: