Gekleurde blaadjes aan de bomen. Vallende eikeltjes en kastanjes. De eerste paddenstoelen steken hun kopjes boven de grond. De herfst heeft zijn intreden gedaan. Zie jij er als een berg tegenop? Ligt de herfstdip op de loer? Of is de herfst juist je meest favoriete jaargetijde?

Voordat ik een aantal tips ga geven over hoe je een herfstdip kunt voorkomen, wil ik je eerst eens uitdagen jezelf voor te nemen er gewoonweg niet aan mee te doen! Zeg tegen jezelf dat je niet meedoet aan die onzin zoals de jaarlijkse herfstdip! Alleen al de gedachten aan een herfstdip, het praten over het trieste weer en de donkere dagen, doet je regelrecht afglijden naar een dip! Neem jezelf dus voor hier niet aan mee te doen, maar juist de positieve kanten van de herfst te benadrukken. Denk aan hoe prachtig het is om de gekleurde bladeren te zien stralen in de zon. Steek ’s avonds de kaarsjes aan en maak het gezellig in huis. Laat de herfst terug komen in de accessoires in je huis en kook een lekkere herfstkost. Kortom, geniet van de herfst! Mocht je goede voornemen dreigen te mislukken, probeer dan onderstaande tips eens uit.

Ga eropuit!
De herfst is een prachtig jaargetijde, ideaal voor een boswandeling. De herfst ruikt heerlijk en wanneer je die herfstlucht eens even goed door je longen laat gaan voel je de energie door je lijf stromen. Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig voor het aanmaken van cortisol, het hormoon wat ons wakker, alert, en stressbestendig houdt. Het wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Een wandeling in de bossen, maar ook het ommetje tijdens een middagpauze zorgt ervoor dat je aan voldoende daglicht komt om de korter wordende dagen te compenseren. Hiermee verkleinen we ook de kans op een ontregelde biologische klok.

Zorg voor structuur in je dag
Om een goed slaap/waak ritme te bevorderen, is het belangrijk te zorgen voor structuur in je dag. Op tijd opstaan en op gezette tijden eten en bewegen geven je die structuur. Hoe verleidelijk het soms ook kan zijn om onder je dikke, donzige dekbed te blijven liggen, is het verstandiger om op te staan. Ook wanneer het je vrije dag is!

Ga op tijd naar bed
Wanneer je in de ochtend op tijd bent opgestaan zal je merken dat je gemakkelijker kiest om ’s avonds weer op tijd je bed in te duiken. Voldoende nachtrust heb je nodig voor het aanmaken van het slaaphormoon melatonine. Dit hormoon heb je vervolgens overdag weer nodig voor het aanmaken van het ‘stresshormoon’ cortisol. Dat maakt het kringetje dan ook compleet! Om een goede nachtrust te bevorderen is het handig te zorgen voor een donkere slaapomgeving, voldoende frisse lucht op je slaapkamer en een prikkelarme omgeving. Vlak voor het slapen gaan eten bevordert je nachtrust niet, evenmin als het checken van je mail, facebook of twitteraccount.

Social Media
Dat brengt ons meteen bij de volgende tip, Social media. Wanneer je vlak voor het slapen gaan nog even tuurt op je tablet of smartphone, krijgen je hersenen nog heel wat prikkels te verwerken. Ook het licht, afkomstig van het beeldscherm bevordert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine niet, evenmin als de TV. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken na 21.00 uur niet meer te kijken op social media en wellicht je geluid van je telefoon uit te zetten. Ook overdag is het verstandig niet voortdurend op je telefoon te kijken. De berichten van je facebook vrienden over hoe geweldig hun dag verloopt, zijn wellicht niet de juiste voeding voor je gemoedstoestand. Bedenk je vooral ook dat facebook gebruikers veelal de leuke dingen uit het leven melden, maar over de minder leuke dingen zwijgen. Het beeld wat je hierdoor van een ander creëert, zou in werkelijkheid weleens heel anders kunnen zijn! Spiegel jezelf dan ook niet met al die ‘vrienden’. Voel je daarnaast niet verplicht om op elke mail, whatsapp of ander bericht meteen te moeten reageren. Dat geeft een hoop rust.

Voldoende beweging
Bewegen is een goede manier om je herfstdip te verslaan. Wanneer je dit ook nog eens doet in de buitenlucht, sla je twee vliegen in een klap! Vooral in de ochtenduren, wanneer het daglicht op zijn sterkst is. Bewegen geeft je energie en zorgt voor ontspanning.

Eet gevarieerd, gezond en met regelmaat
Om de dag goed te kunnen beginnen heb je een ontbijt nodig. Sla geen maaltijden over. Zorg voor gevarieerd en gezond eten. Beperk of vermijd de geraffineerde suikers uit koek, snoep, gebak en frisdrank. De geleverde energieboost is maar van korte duur. Dit geldt ook voor cafeïne houdende dranken zoals koffie en cola.

Tot slot
Bovenstaande tips zijn natuurlijk goed voor iedereen, mét of zonder herfstdip. Het is gewoonweg een gezonde manier van leven. Ik blijf er dan ook bij dat de allerbeste tip om uit je dip te blijven is, jezelf voornemen er niet aan mee te doen. Succes!

Dit artikel is geschreven door Esther van Bijnen voor vriendinnen online ,oktober 2014. 

Esther van Bijnen is eigenaar van 'Door Esther'. Zij is energetisch coach, docent dans en ervaringsdeskundige op het gebied van hoogsensitiviteit en nieuwetijdskinderen. Met behulp van de door haar ontwikkelde methode 'Villa Wijs', helpt zij kinderen en volwassenen thuis te komen in zichzelf. Haar kinderen zijn haar belangrijkste en grootste drijfveer. Zij waren het die haar een kijkje lieten nemen in de wereld van hoogsensitiviteit en nieuwetijdskinderen. Wil je graag op de hoogte blijven van 'Door Esther', schrijf je dan in voor de nieuwsbrief: